mandag, april 06, 2015

Endnu et musealt indgreb

På hjemrejsedagen besluttede vi, at besøge The Metropolitan Museum of Art som ligger lige på den anden side af parken. På vejen derhen så vi denne entusiastiske fyr træne rulleski:

Jeg løb efter ham med henblik på et interview og han fortalte, at han trænede for at holde sig i form - ikke noget med Vasaloppet osv. Men ud fra rygsækken, at dømme kunne det godt se ud som om han var på langtur :-)

Ved billetteringen på museet blev jeg oplyst, at jeg kunne betale et hvilket som helst beløb. Og da gerne højere end den foreslåede pris på 25 USD. Fint, at studerende og fattige kan komme ind for mindre og jeg synes egentlig, at det er en snedig måde at fundraise på. Men om det batter noget ved jeg ikke. 


Vi vidste det var stort, men mistede næsten pusten da vi kom ind i udstillingerne.

Her var en ret omfattende udstilling af rustninger fra starten af 1500-tallet og frem. 


Denne herover påkaldte sig opmærksomhed - kig godt efter! Hele samlingen stammer, som i øvrigt flere andre, fra en privatperson som så har doneret den til museet.

Jagtgudinden Diana har en fremtrædende placering - her i en afstøbning fra 1928 lavet efter kunstneren, Augustus Saint-Gaudens' død.
Ditlev til venstre - Diana til højre.

Carsten nederst - Diana øverst. 

Der var også udstillet tre af de vanvittigt flotte Fabergé påskeæg. 

Dette har inden i sig en lille billedserie af danske kongelige residenser. 



Også dette museum har en fin app som kan søge efter i sin app store. Maden var godkendt og museumsbutikkern var koloenorm - det var lige før jeg fik lyst til at købe noget!
Mette mobiliserede igen idag stealth mode og købte intet.

Men som en slags ekstra test man skulle igennem havde de også en butik i JFK lufthavnen terminal 4...

Med disse to stemningsbilleder siger vi farvel til New York. Næste gang bliver en anden slags besøg for nu har vi prøvet alle seværdighederne. Tror jeg nok...